Sunday, February 1, 2009

sejarah - ipoh

Abah beritahu dia akan kerja di ipoh….jabatan kastam..jadi kami satu famili akan follow dia...rumah yang kami duduk tu tepi sungai kinta...ada beberapa kenangan aku duduk di ipoh ni..

Aku masuk tadika...duduk kat belakang sekali...aku ingat lagi bila aku salah tulis...aku guna air liur padam tulisan yang salah tu..pemadam aku ntah kemana...jadi air liur jadi gantinya...kesudahannya buku aku hitam, basah dan kotor...kreatif jugak aku...

Dekat sungai kinta ada cerun sikit..jadi salah satu aktiviti aku dan kawan-kawan guna kotak untuk turun cerun tu...macam gelongsor lah...seronok tak terkata...

Kat ipoh jugak aku mula tak suka kucing...ada ke sekor kucing dengan selamba lompat dari atas timbunan kayu terus kat belakang aku...dengan kukunya yang tajam kucing tu cengkam belakang aku dan mengelongsor jatuh...punyalah panjang bekas kuku kucing tu atas belakang aku...sejak tu lah aku tak berapa berkenan dengan kucing..kira dendamlah tu..

Aku dapat sorang adik lagi...adik perempuan aku tu dinamakan rozita...sempat jugak mak n abah buat projek...jadi kami sekarang berempat...2 lelaki dan 2 perempuan...bertambah lagi keluarga kami....

Tapi kami duduk kat ipoh sekejap je sebab abah beritahu dia nak kerja kat KL semula...bagi kami sekeluarga tak kisah kemana abah nak pergi sebab kami semua akan follow dia...aku pun hairan sebab sekejap betul duduk di ipoh...bila aku dah dewasa ni baru aku tahu sebab sebenar abah tak nak kerja di ipoh lagi...mak beritahu abah tak sanggup terima duit kopi...bukan dia yang mintak tapi orang yang nak bagi...abah tak mahu bagi kami sekeluarga makan duit tu...

Walaupun sekejap tetapi banyak kenangan aku kutip semasa duduk di ipoh...salam rindu untuk kawan-kawan dan jiran-jiran aku di ipoh (sori..tak ingat nama mereka)

No comments:

Post a Comment